Minulla on Facebookissa puolensataa ns. kaveria. Olen toki huono sanomaan kaveripyynnöille ei, mutta silti minulla on jonkinlainen yhteys jokaiseen kaveriin, jokainen on jollain lailla erityinen. Meitä yhdistää harrastus tai sukulaisuus tai kaveruus oikeassakin elämässä. 

Toisilla on ehkä toisella lailla, mutta silti minua loukkaa, kun pidetään fb-kavereita "roskana" ilmoittamalla "siivoavansa kaverilistaa". Uhataan poisheitolla, jos ei kommentoi tai tykkää. Minulla oli tällainen kaveri, jonka kanssa oli yhteistä hieman muutenkin, kuin blogimaailmakaveruus... säästin häneltä siivoamisen vaivan ja lähdin itse pois. 

Muutenkin tuntuu, että sitä vastavuoroisuutta ja kaksisuuntaista someviestintää peräänkuuluttaa juuri ne ihmiset, jotka eivät itse sitä harrasta, esimerkiksi käy kommentoimassa tai millään lailla osoita kiinnostusta toisiin. Tai minuun; muistahan en pysty sanomaan - ehkä olen se ainoa, joka ei ole kiinnostava. Heistä pitäisi kyllä toisten olla kiinnostuneita. On sekin tavallaan loukkaavaa, että ihminen, jonka blogiin olen kommentoinut usein, valittaa blogissaan, että kukaan ei kommentoi. Ei edes sen vertaa vaivauduta, että sanottaisi "kukaan muu kuin W. ei kommentoi". Siinä minun kommenttini arvo punnitaan nollaksi, ja vain muiden kommentit olisivat jonkin arvoisia. Loukkaavaa on sekin, että muiden kommentteihin vastataan, minun ei, vaikka kysyisin jotain. Sitä ollaan niin ylhäistä, että. 

Tuo jälkimmäinen lähtee luultavasti luonnollisen poistuman kautta lähiaikoina, ja jos ei lähde niin laitan lähtemään. Siis lukulistaltani. Juttunsa ovat kyllä mielenkiintoisia. Kommentoida en taida enää viitsiä.