Olen nähnyt viime aikoina paljon unia eksästäni, jonka jätin vuonna 1994 kun se alkoi juoda liikaa ja ne lieveilmiöt kävi liian raskaiksi minulle. Unissa ei ko. ihmistä aina edes näy, mutta odotan häntä ryyppyreissultaan tai töistä. Tai sitten olemme jo eronneet, ja hänellä on uusi naisystävä - useimmiten juuri näin. 

No, viime yönä tuli kaavasta poikkeava uni. Nukuin unessa ja luulin näkeväni eroottista unta, mutta heräsin, ja totesin olevani eksäni kanssa sängyssä. No erotiikka loppui siihen. Mutta se, että eksä päättikin tulla takaisin luokseni, oli ihan nurinkurinen päätös, kun vertaa aiempiin uniin! Olin vielä kuulolla, kun eksä kertoi naiselleen (jonka nimi oli jostain syystä Kristiina) aikeistaan, ja nainen oli vihainen. Syytti hyväksikäytöstä, että vain seksin takia oli muka ollut hänen kanssaan. Oikeassa elämässä minulla ja hänellä saattoi olla kuukausien väli sellaisella toiminnalla, että en unessakaan meinannut uskoa, että se mies naista seksiin tarvitsisi. Rahan lainaaja kai minäkin hänelle silloin aikanaan olin. Silti tuossa unessa olin melkein mielissäni, että eksä tulee takaisin. Uni loppui kyllä kummallisesti; meitä oli iso joukko tekemässä matkaa, ja tuli pulmallinen paikka, josta pääsin itse ja autoin sen Kristiinankin pois, mutta muut jäivät sinne. Myös eksä. 

Tottahan se on, että nykyisessä elämässäni kaipaisin kovin sellaista kumppanuutta, kaveruutta, mitä hyvinä aikoina eksän kanssa joskus oli. Keskusteluja. Mielipiteiden vaihtoa ja niiden perusteluja. Armaan kanssa vain ollaan yhdessä ja touhutaan arkea, mutta ei meillä ole useinkaan mitään asiaa toisillemme sen arjen ulkopuolella. Ja jos onkin, niin toista ei kiinnosta. Armas kun on sellainen, että haluaa keskustella - tai no, ainakin puhua - vain siitä asiasta, mistä hän kulloinkin on innostunut. Kuten olen asian ennenkin muotoillut, hän "työntää kurkusta alas" toisille sitä omaa asiaansa. Viis siitä, jaksaisiko toinen katsella Vastavalosta hänen mielestään hyvin onnistuneita kuvia. Tai Nettiautosta hänen mielestään hienoja autoja. Tai mitä milloinkin. Jos minä en jaksa niitä ihmetellä hänen kanssaan, niin vika on minussa. Hän kyllä yrittää keskustella kanssani, mutta minua vain ei kiinnosta! 

Joskus, jos yritän jutella Armaan kanssa yleisistä tai itseäni askarruttavista asioista ja toivon jonkinlaista toista näkökulmaa asiaan, mielipidettä edes, niin ei hänellä ole sellaista oikein mistään. Keskustele siinä sitten. Yksin. Kyllähän Armas yrittää, mutta tyhjästä on paha nyhjästä.