Siihen se jälleen lipesi... juttelin facebookissa miehen luvalla miehen tilillä Tintin kanssa (ovat siis lomareissussa) ja se sivu jäi auki, kun lopetettiin. Näin, kuinka Armas sitten pyysi siellä naiselta - juuri tältä työkaverilta, josta oli aiemmissa postauksissa puhetta - puhelinnumeroa. Sanoin hänelle, että se on törkeää toimintaa; kysyin, mitä hän sanoisi, jos minä pyytäisin joltain nuorelta kollilta puhelinnumeroa.

Yritti vaieta, mutta kun en antanut periksi, veti jälleen kerran sen minun yli kymmenen vuoden takaisen jutun, joka ei ollut kovin fiksusti tehty. Ja jälleen kerran sanoin, että hän ei voi sen tapahtuman varjolla loppuikäänsä oikeuttaa omia temppujaan. Yritti nostaa itseään minun yläpuolelleni - kuinka hän ei ole koskaan sellaista tehnyt. Ja minä vedin siihen, että enhän minäkään ole tehnyt sellaista mitä hän on tehnyt (itsekin tyhmästi vedin vuosien takaisen tekstarin, jossa Armas vakuutteli valtavaa rakkauttaan toiseen naiseen ja kehui sen ulkomuodonkin taivaisiin) ja kuvitelkaa; Armas esitti, että eihän hän voi tietää, mitä minä sille ei-fiksusti-tehdylle jutulle sanoin!

Siis hänkö ajattelee, että voi tehdä mitä vain vedoten siihen, että minä olen saattanut sanoa jollekin muulle jotain, mitä hän ei tiedä!!!?? Täytyy sanoa, että sillon humahti hernepelto nenään. Sanoin, että enhän minäkään voi tietää, mitä sinä siellä työpaikalla sen akan kans teet, vaikka panisit sitä vessassa pitkin päivää. Että sillä perusteellako tässä mennään, mitä ei tiedä, mitä luulee ja mitä pelkää? Ei jumalauta... 

Pieni juttu, tiedän, mutta kun näitä pieniä juttuja aina kertyy ja kertyy, ja aina minä vain annan olla. Nyt on ollut enemmän yhteistä aikaa, kun lapset on olleet reissussa, ja ehkä se kiintymyskin on taas tullut esiin siinämäärin, että ei jaksa viis veisata, kun puoliso vikittelee toista naista. Joskus tuntuu siltä, että senkun menee jonkun akan mukaan, niin pääseepähän siitäkin, mutta ei se kuitenkaan ihan niin käy. Tunteita, paljon ja lämpimiä, Armasta kohtaan on, vaikka se toisinaan vaikuttaakin olevan kiinnostuneempi muista naisista kuin omasta vaimostaan. 

No, se hyvä seuraus (ainakin näin lyhyellä tähtäimellä) riidasta oli, että Armas heitti sohvalle nukkumaan - kyllä se aika kännissä alkoi ollakin - ja lopetti sen kännimusiikkinsa soittamisen. En ole itsekään selvin päin, ja se varmasti vaikutti riidan alkamiseen. Olen kyllä kuullut useammaltakin taholta (myös ammattiauttajien) että kaikkea ei minunkaan tarvitsisi niellä tuon puolison suunnalta, mutta ehkä se vaatii sen alkoholin estojenpoistovaikutuksen, että vaivaudun sanomaan, mitä mielessä on.